Sveika mityba vaikams - Vilniaus dietologijos centras
Konsultacijos kituose miestuose:
Konsultacijai registruokitės telefonu +370 659 23416 arba internetu

Sveika vaikų mityba

Sveika vaikų mitybaVaikas (nuo 2 m. amžiaus) turėtų valgyti 5-6 kartus per dieną (pusryčiai, pietūs, vakarienė ir du - trys užkandžiai), rekomenduojama, kad per pusryčius ir pietus būtų gaunama daugiau nei du trečdaliai paros raciono kalorijų, o vakarienei mažiau nei trečdalis.

Valgyti reguliariai – kasdien tuo pačiu metu, nes organizmas jau iš anksto pasirengia įsisavinti maistą. Maistas turėtų būti kuo įvairesnis, kuriame mažiau riebalų (ypatingai sočiųjų riebalų rūgščių), valgyti kuo daugiau daržovių, vaisių, uogų ir grūdų produktų, maiste kuo mažiau vartoti druskos ir cukraus.


Rekomenduojama vaikus maitinti pagal sveikos mitybos piramidę. 

Piramidės pagrindą sudaro grūdai, duona, bulvės ir jų produktai, kurių per dieną reikėtų valgyti daugiausia. Rekomenduojama iš šios pamatinės produktų grupės valgyti nuo 4-5 porcijų per dieną:

1 porcija tai pvz.: ½ - 1 riekė smulkintų grūdų duonos ar ½- 1/3 puodelio (puodelis - 220-240ml)  paruoštos grūdų košės.
Toliau virš piramidės bazės pateikiamos dar dvi produktų grupės – daržovės ir vaisiai. Daržovių rekomenduojama per dieną suvalgyti 2 ar daugiau porcijų:

1 porcija tai pvz.: ¼ - 1/2 įvairios virtos ar žalios daržovės), na tiek pat porcijų vaisių ir uogų -  2 ar daugiau  per dieną (1 porcija tai pvz.: ¼-1 vaisius ar ¼ -1/2 puodelio žalių uogų, vaisių tyrės, ar ½ puodelio tirštų šviežiai spaustų vaisių sulčių.
Dar aukščiau pateikiamos dar dvi produktų grupės – pieno produktai (rekomenduojama 2-3 porcijos per dieną:

1 porcija – ¾ puodelio pieno mišinio (virš 1 m. vaikams) ar 20g neriebaus sūrio, varškės, ar ½-1/3 puodelio neriebaus jogurto be priedų.
Iš mėsos, paukštienos, žuvis, ankštinių, kiaušinių ir riešutų produktų grupės - rekomenduojama 2-3 porcijos per dieną:

1 porcija- 30-60 g liesos mėsos, žuvies ar paukštienos ar ¼ puodelio virtų žirnių ar pupelių, ar 1 virtas kiaušinis (vid. dydžio), ar 1-4 arbatiniai šaukšteliai trintų riešutų, sėklų (dedami į paruoštus patiekalus).
Piramidės viršūnėje pateikiami maisto produktai, kuriuos valgyti reikia mažiausiai – riebalai, aliejai, cukrus - rekomenduojami šalto spaudimo – 3-5 arbatiniai šaukšteliai (dedami jau į paruoštus patiekalus), cukrus, saldainiai, saldinti gėrimai – vartoti retai.

Nors mitybos piramidėje nėra minimas geriamasis vanduo, jo kiekis vaikui nėra ribojamas, gali gerti tiek kiek norisi. Per dieną galėtų išgerti apie 1-1,5 litro vandens, priklausomai nuo amžiaus.
Porcijų dydis išvardintas sveikos mitybos piramidėje, kuris priklauso nuo vaikučio amžiaus. Jų dydis, skirtas kiekvienam maitinimui apskaičiuojamas sveikam, aktyviam, ne mažiau kaip 1 val. per dieną aktyviai žaidžiančiam vaikui nepriklausomai nuo lyties. Nedaug judančiam vaikui užtenka mažesnio porcijų skaičiaus.

Vaikų per didelis svoris
Dažniausia antsvorio ir nutukimo priežastis – tai per didelis su maistu gaunamas kalorijų kiekis, kuris nėra išeikvojamas, todėl šis maistinių medžiagų perteklius virsta riebalais. Žinoma, kad apie 35 % nutukimo atvejų lemia ir paveldimumas, na o kitos priežastys tai – aplinkos sąlygos (mažas fizinis aktyvumas, mityba, psichiniai ir socialiniai veiksniai), endokrininės, genetinės ligos ir sutrikimai.
Vaiko svorį reikėtų stebėti nuo pat gimimo. Vaiko fizinė raida nustatoma taikant procentilinį metodą – svorio ir ūgio procentilinės diagramos. Vaikams antsvoris diagnozuojamas, jei svorio ir ūgio rodiklis yra ≥ 90‰ ir ≤ 97 ‰ atsižvelgiant į amžių ir lytį, o nutukimas, jei svorio/ūgio rodiklis yra ≥ 97 ‰ atsižvelgiant į amžių ir lytį. Nutukusiam ikimokyklinio amžiaus vaikui (>3 m.) tikimybė būti nutukusiam suaugus -  30 %, o mokyklinio amžiaus vaikui  > 50 %. Tai gi kartais perdėtas dėmesys, meilė vaikui per maistą, gali turėti ir neigiamą įtaką vaiko svoriui.

Būtina išsiaiškinti visos šeimos mitybą ir fizinį aktyvumą, nes tėvų gyvenimo įpročiai labai įtakoja vaiką. Norint išvengti antsvorio ir nutukimo į kovą būtina įtraukti visus šeimos narius, nes retai vaikas yra atsakingas už maisto ruošimą ir gamybą.

Valgyti reguliariai, ne rečiau kaip kas 4 val., valgyti lėtai, neskubant, nevalgyti gausios vakarienės ir prieš miegą (paskutinis valgymas likus 2 val. iki miego).  Mokyti vaiką tinkamai pasirinkti maisto produktus, nes kūno svorio reguliavimo pagrindas yra maisto subalansavimas, rinktis maisto produktus pagal sveikos mitybos piramidę, daugiausia valgyti maisto produktus esančius bazėje ir retai, maisto produktus esančius piramidės viršūnėje. Kuo mažiau vartoti įvairių riebių padažų (sviesto, majonezo, salotų užpilo), vengti riebių užkandžių (bulvių traškučių, aliejuje keptų kukurūzų ir t.t.), mažinti kepimui vartojamų riebalų kiekį (svieste ar taukuose apkepti patiekalai) ir atsisakyti iš viso riebaluose bet kokio ruošto maisto, vietoj riebios mėsos valgyti liesą mėsą, vištieną ir žuvį, na ir be abejo valgyti daugiau daržovių, vaisių ir kruopų, atsisakyti labai saldaus maisto. Rekomenduojam išgerti pakankamai skysčių, geriausiai tinka vanduo, vengti sulčių ir kitų daug energijos turinčių gėrimų. Visa šeima bendrai turėtų rodyti pavyzdį ne tik sveikai maitindamasi, bet ir kuo daugiau skatindama fizinį vaiko aktyvumą.

Vaikų per mažas svoris
Priešinga nutukimui būklė yra mitybos nepakankamumas. Jei vaiko svoris per mažas ne dėl organinių priežasčių ar psichosocialinių veiksnių, greičiausiai tai paveldimas iš šeimos nevalgumas ar tiesiog daugiau domėjimasis aplinka, žaidimais nei maistu. Bet kokiu atveju reikia reaguoti, jei iš tiesų svoris per mažas atitinkamai ūgiui, norint išvengti vaiko vystymosi sutrikimų.

Tėvams vengti konfliktų ir neversti vaiko jėga valgyti, nes maitinimas turi būti malonus ir įdomus (indai su žvėrelių paveikslėliais, patiekalai pateikiami gražiai). Būtinai pagirti vaiką už gerą valgymą. Leisti vaikui pačiam imti maistą rankomis. Valgyti visiems (kiek įmanoma) vienu metu, kartu. Neduokite vaikui gerti (išskyrus vandenį) ar valgyti likus 1 val. iki pagrindinio valgymo. Riboti sulčių suvartojimą (nes tai taip pat maistas) per dieną. Laikytis valgymo rėžimo, skirtu laiku valgomi pagrindiniai valgiai ir užkandžiai. Neduoti saldumynų prieš pagrindinį valgį ir tuomet kai vaikas nevalgo pagaminto patiekalo. Įveskite naujus maisto produktus, tik duokite ragauti nedideliais kiekiais. Įtraukite vaiką į nesudėtingų patiekalų ruošimą, tokiu atveju, vaikas mielai valgo pačio pagamintą maistą. Nereikėtų valgant skaityti ar žiūrėti televizoriaus.

Taip pat galite paskaityti ir kitus susijusius straipsnius:

Kineziterapijos nauda
Kruopos, jų nauda
Dietos nėra veiksmingos?
Sveika vaikų mityba
Kaip maitintis per šventes
Gydytojo dietologo konsultacija Klaipėdoje
Efektyviausia, veiksmingiausia dieta
Oda ir mityba
Riebalai
Sveika mityba ir dieta. Koks tarp jų skirtumas?
Sveikos mitybos piramidė
Motyvacija siekiant numesti svorio
Dažniausios svorio metimo klaidos
Medžiagų apykaita. Kodėl ji svarbi?
KMI skaičiuoklė