Konsultacijos kituose miestuose:
Konsultacijai registruokitės telefonu +370 659 23416 arba internetu

Žarnyno uždegimas: ką valgyti?

 

Žarnyno uždegimasŽarnyno uždegimas – tai terminas, kuriuo yra apibūdinamos dvi ligos: Krono liga ir opinis kolitas. Krono liga yra lėtinė uždegiminė virškinimo trakto liga, galinti bet kurioje žarnyno vietoje sukelti opas ar uždegiminius pakitimus. Susirgus šia liga, yra pažeidžiami ir paviršiniai, ir gilieji žarnos sienelės sluoksniai.

Tuo tarpu, opiniu kolitu yra vadinamas storosios žarnos uždegimas, kurio metu uždegiminiai pokyčiai pažeidžia paviršinį storosios žarnos gleivinės ir pogleivio sluoksnį. Nors tai, dėl kokių priežasčių atsiranda šios ligos, nėra iki galo aišku, tačiau yra žinoma, jog žarnyno uždegimo simptomus gerokai sunkina netinkama mityba. Būtent dėl to, jei kovojate su kažkuria iš minėtų ligų, šiame straipsnyje pateiksime pagrindines rekomendacijas, kokius maisto produktus reikėtų valgyti, o kokių jų vengti.

 


Maisto produktai, kuriuos rekomenduojama vartoti, sergant žarnyno uždegimu

Sergant žarnyno uždegimu, labai svarbu rinktis tokį maistą, kuris sumažintų ligos simptomus, o ne juos pablogintų. Stenkitės palaikyti įvairią mitybą ir pirmenybę teikite maistingiems produktams, padėsiantiems bent kiek sukontroliuoti Krono ligą ar opinį kolitą.
Tad, jei Jums – žarnyno uždegimas, tačiau nežinote, ką valgyti, pateiksime pagrindinius maisto produktus, kuriuos siūlome įtraukti į savo racioną:
  • Baltymai. Jei sergate Krono liga ar opiniu kolitu, turėkite omenyje, jog dėl per didelio riebalų kiekio, gaunamo su maistu, gali sutrikti baltymų įsisavinimas. Organizmui tinkamai neatliekant šios funkcijos, sunkėja žarnyno uždegimo simptomai. Dėl to į maisto racioną rekomenduojama įtraukti maisto produktų, praturtintų baltymais, tačiau neturinčius daug riebalų: vištiena, kalakutiena, žuvis, kiaušiniai ar tofu.
  • Vaisiai ir daržovės, turintys mažai skaidulų. Kai kurių pacientų, sergančių žarnyno uždegimu, virškinimo sistema itin jautriai reaguoja į daug skaidulų turintį maistą. Taip yra dėl to, nes jų žarnyno mikrobiotoje trūksta skaidulas fermentuojančių mikroorganzimų. Tad, kad viso to būtų galima išvengti, siūloma rinktis vaisius ir daržoves, turinčius mažiau skaidulų. Tai gali būti: bananai, arbūzai, pomidorai, morkos, agurkai, burokėliai, špinatai ir kita. Verta prisiminti, jog norint sumažinti skaidulų kiekį vaisiuose ir daržovėse, neretai užtenka nulupti jų odelę ar išimti sėklas.
  • Maistas, kuriame gausu kalcio. Žarnyno uždegimas, o ypač Krono liga, gali sukelti ir laktozės netoleravimą. Norėdami papildyti savo kalcio atsargas, valgykite tamsiai žalios spalvos daržoves. Taip pat galite rinktis ir pieno produktus, neturinčius laktozės.
  • Probiotikai. Sergant žarnyno uždegimu, gali sumažėti ir gerųjų bakterijų kiekis Jūsų žarnyne. Jam atstatyti galite mėginti tam tikrais kiekiais pasitelkti jogurtą, kefyrą, kombučą, ir kitus fermentuotus maisto produktus, padėsiančius atkurti šių bakterijų pusiausvyrą.
Kaip bebūtų, turėkite omenyje, jog kiekvienas žmogus – individualus, todėl, kas tiks vienam, nebūtinai patiks kitam. Geriausia apie tai, ką valgyti, sergant žarnyno uždegimu, pasitarti su šios srities specialistu, gydytoju – dietologu. Jis, atsižvelgdamas į Jūsų sveikatos būklę, sudarys Jums geriausiai tinkantį mitybos planą.


Kokio maisto reikėtų vengti, sergant žarnyno uždegimu?

Kaip jau supratote, kai kurie maisto produktai gali pasunkinti patiriamus žarnyno uždegimo simptomus. Būtent dėl to, kovojant su Krono liga ar opiniu kolitu, reikėtų atsisakyti tokio maisto kaip:
• Riebus, riebaluose keptas maistas.
• Raudona mėsa.
• Daug skaidulų turintys vaisiai ir daržovės.
• Gėrimai, kuriuose yra kofeino ar cukraus: gazuoti gėrimai, sultys, energetiniai gėrimai ir kt.
• Karštas ir aštrus maistas.
• Riešutai, sėklos ir pupelės.
• Alkoholiniai gėrimai.
• Įvairūs saldumynai, kuriuose gausu pridėtinio cukraus.
• Pieno produktai, jei susiduriate su laktozės netoleravimu.
Tai – pagrindiniai maisto produktai, kurie gali būti vieni iš kaltininkų, dėl ko pablogėjo jaučiami simptomai. Riebalai, cukrus ir skaidulos yra sunkiai virškinami, o alkoholis, kofeinas ar aštrus maistas – dirgina gaubtinę žarną.


Pagrindiniai mitybos principai, kurių verta laikytis, sergant žarnyno uždegimu

Nors Krono ligos ar opinio kolito sukelti simptomai gali skirtis tarp skirtingų pacientų grupių, tačiau yra keli pagrindiniai mitybos principai, kurie padės kiekvienam, sergančiam žarnyno uždegimu, pasijausti bent kiek geriau:
  • Pakankamas skysčių ir elektrolitų kiekis. Ne paslaptis, jog viena iš viduriavimo pasekmių – kūno skysčių, kurių didžiąją dalį sudaro vanduo, ir maistinių medžiagų netekimas, kas gali sukelti dehidrataciją. Siekiant nuo to apsisaugoti, labai svarbu gerti pakankamai vandens.
  • Mažesnės porcijos, dažnesnis valgymas. Jei per dieną valgote tris kartus – pusryčius, pietus ir vakarienę, rekomenduojama bent laikinai išsiugdyti naują įprotį - per dieną valgyti šešis kartus mažesnėmis porcijomis. Tokiu būdu sumažinsite virškinamojo trakto apkrovą.
  • Omega-3 riebalų rūgščių įtraukimas. Omega-3 riebalų rūgštys pasižymi priešuždegiminiu poveikiu, todėl jos gali būti itin naudingos, susiduriant su tokiomis sveikatos problemomis, kaip opinis kolitas ar Krono liga.
  • Žalingų įpročių atsisakymas. Alkoholio vartojimas ar rūkymas tikrai neprisideda prie geresnės jūsų savijautos, sergant žarnyno uždegimu. Pasistenkite dėl savo gerovės ir atsisakykite šių žalingų įpročių.


Kodėl verta kreiptis į gydytoją – dietologą?

Kaip jau pavyko suprasti, tam, kad uždegiminė žarnyno liga būtų suvaldyta, labai svarbi tinkama mityba. Visgi, reikėtų nepamiršti, jog kiekvienas žmogus – individualus, todėl tai, kokios maitinimosi rekomendacijos bus skiriamos vienam pacientui, nebūtinai tiks kitam. Dėl šios priežasties, jei sergate Krono liga ar opiniu kolitu, nedelskite ir kreipkitės į gydytoją – dietologą, kuris, atsižvelgdamas į jūsų sveikatos būklę, amžių, fizinį aktyvumą, turimas alergijas bei maisto netoleravimą, sudarys geriausiai jums tinkantį mitybos planą. Jis taip pat nustatys, kokių maistinių medžiagų, vitaminų ir mikroelementų trūksta jūsų organizme, bei pasiūlys būdus, kaip jų atsargas būtų galima efektyviai papildyti. Laikydamiesi tokio mitybos plano, netrukus pastebėsite, jog patiriami ligos simptomai tapo lengvesni, o gyvenimo kokybė reikšmingai pagerėjo. Įsitikinkite tuo patys ir jau dabar užsirašykite gyvai ar nuotolinei gydytojo – dietologo konsultacijai Vilniaus Dietologijos Centre.